söndag, september 16, 2007

Gårdens själ har mott bättre


För någon vecka sedan upptäcktes det med förskräckelse att gårdens vårdträd drabbats av kastanjemott. Det låter väldigt illavarslande för någonstans läste jag att trädet kommer att dö inom några år.

I höst ska minsann alla löven räfsas och eldas upp, allt för att försöka rädda trädet. Jag har aldrig riktigt varit förtjust i kastanjeträd, men är det ett vårdträd så är det. Ingen vet väl hur gammalt trädet är men bilden är tagen innan 1928, och där har det nog redan ett antal år på nacken. Kastanjen är det träd som står till höger.
I förgrunden kan man se att i hela trädgården odlades det tobak. Det fanns två cigarrfabriker i den lilla byn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det går vägen.

Jag hjälpte till att skörda tobak när jag var liten, de blad som inte var förstaklass fick jag trä på tobaksspetten.

Lena sa...

Tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag hur jag gör med den andra bloggen åxå. KRAMEN!

Annika sa...

Jag har också världens respekt för vårdträd. Som du säger, är det ett vårdträd så är det!
Kastanjeträd kan vara så vackra!!!

Lena sa...

När får vi komma upp till gården och titta? C är nyfiken. KRAMEN!

Elisabet. sa...

Fantastiskt med ett eget vårdträd.
På innergården där jag bor, finns massor av vackra träd .., alla finast är nog Robinian .., den med vita, överjordiskt doftande klasar som blommade i somras ....