fredag, augusti 01, 2008

Ljuvlig morgon


Så här i de sista skälvande minuterna av högtrycket gäller det ju att ta vara på vädret. Därför avnjöts frukosten under plommonträdets skuggande lövverk.


På frukostbrickan fanns inte så mycket, kylskåpet är tomt. Men frallor, grovt bröd, mjukost och marmelad kunde vi frambringa.


Just idag hade vi också en viktig attiralj på brickan, ett par solförmörkelseglasögon från 1954. Vi i vår familj (läs: jag) är ganska fascinerade av solförmörkelser. För några somrar sedan körde jag upp familjen vid halv fem på morgonen och tvingade upp dem för stegen. Eftersom förmörkelsen var just vid soluppgången och att vi bor i ett villakvarter var vi ju tvungna att stå på taket för att se solen i horisonten.


Den 16 Oktober 2126 är det dags för en total solförmörkelse i Sverige. Då skulle jag vilja vara med. Visst känner jag mig vigör men.......

3 kommentarer:

Lena sa...

Vi glömde solförmörkelsen, men vi vet ju att du är tokig nog för oss alla tre. KRAMEN! morsdeka & Lene i Åraslöv

Anonym sa...

Förra stora solförmörkelsen var vi i Frankrike och folk var som galna. Det var trafikstockningar för att alla ville ut till norra kusten där det skulle synas bäst.

Moster Mjölgumpa sa...

Frktjatlund: Hur var det att få uppleva en större solförmörkelse? Höll ni er norröver?