måndag, juli 21, 2008

Degeberga


Trots att vi var ganska urlakade efter Stockholmsturen var vi tvungna att stiga upp efter bara några timmars sömn. Det gäller ju att vara tidigt ute när man ska till Antik- och samlarmarknaden i Degeberga.


Det är som ett gift att åka dit. När vi svänger in på parkeringen spritter det i hela kroppen och jag kan knnappt bärga mig innan vi är inne på området.


Rad efter rad av marknadsstånd avverkas. Här finns precis allt. det är så roligt att gå där och känna igen gamla saker som fanns i hemmen när man var liten. Alldeles extra roligt blir det när även min syster kommer dit och vi kan gå och minnas tillsammans.


Lika besviken blir jag varje år när jag upptäcker att jag redan gått igenom kilometern med krämare, och varje år har jag lika ont i nacken. Jag går ju rad efter rad och vrider huvudet åt samma håll i tre till fyra timmar. Kanske skulle jag lägga om varvet i halvtid.


Både jag och min syster fick med oss lite hem. Hon handlade en gammal kopparlampa och en ny Peter, hennes docka från barndomen. Själv kom jag hem med ett uppläggningsfat från kockums, ett brödställ, pippibokmärken, en vacker blomkruka, mynt från 1700talet, och till sist ett negerhuvud som är alldeles underbart.
Det allra sämsta är att det är ett år till nästa gång.

3 kommentarer:

Lena sa...

Trevligt att få se det du beskrev i telefonen. Jag hade det mesta klart för mig, men jag trodde negerhuvudet var en dam =)
KRAMEN!

Marknaden i Åhus imorrn?? Jag kör.

Anonym sa...

OM jag skulle få en toastol i huvudet så vet jag i alla fall att den är av bra kvalitet, av finaste fajans eller vad det nu är.

Men jag har som sagt sagt sista ordet med negativ innebörd om din stad. Den kan ju inte rå för att jag hamnade snett. Min "stad" är inte alltid heller så spännade, men duger åt mig.

Terése sa...

Oooooouuu. Låter som paradiset.

Våran lördagsloppis är ju mestadels skräp, men det finns guldkorn. Jag har ju inte riktigt tid att gå omkring flera timmar, som jag skulle vilja, för att rota bland sakerna, men min tid kanske kommer.

(När vi har renoverat/målat/byggt klart huset, tillåt mig att asflabba)