lördag, januari 12, 2008

Inredningsbloggar

Jag följer ett ganska stort antal inredningsbloggar och finner ett stort nöje i att läsa dem. Jag har upptäckt att många föredrar att möblera sitt hem i vitt, vitt och vitt. Eller är det kanske så att det är just de vita inredarna som väljer att blogga. Här pratar jag förstås inte om hudfärger.

I kontrast till dessa vita inredningsbloggar tänkte jag nu visa upp något från mitt hem. Alla älskare av vitt bör nu lämna denna blogg. Jag tar inte något som helst ansvar för avsvimningar och slaganfall. Sista varningen: Scrolla inte längre ner!!!!!

Att ha allt i vitt tycker jag ser väldigt fräscht, ljust och somrigt ut och skulle nog kunna trivas med att ha det så. Men så är inte fallet här.

Hos mig finns det inget enhetligt och ingen harmoni. Här samsas allt möjligt i en salig blandning och röra.

Det jag visar upp idag är vår lilla toalett. Här sitter det en orange blommig vinyltapet på väggarna. Golvet är klätt med en blå plastmatta. Och på golvet ligger en rund matta, handvirkad av olikfärgade plastband. Där har den legat sedan den lämnad min mammas flinka fingrar på sextiotalet. Jag har inte hjärta att plocka bort den. Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag den faktiskt.

Här kommer nu bilden och säg inte att jag inte varnat er.

















solen tittar minsann fram för ett ögonblick

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Kan man bli annat än glad när man går in på den toaletten? Hurra för färger, säger jag som är gift med en målare...

Anonym sa...

*skrattar* Ja nog är det härligt med andra färger än vitt också.:-)

Anonym sa...

Wooooohhh! Jag kunde inte låta bli att titta, var tvungen. Även om jag är en sån där vitälskade inredningsdåre. Men du det var en cool matta!

Lena sa...

Jag har iaf aldrig svimmat när jag gått in i denna gå-in-och-backa-ut-toalett. Jag bara älskar den. Låt den stanna länga, Gumpan! KRAMEN!

Anonym sa...

Wow, så snygg har jag aldrig sett den toan! Kanske varit lite homemake-over ändå, vad är det som saknas...alla tidningar?! Belysningen gör ju oxå sitt : )
Hoppas innerligt att den där mattan blivit tvättad nån gång sedan -67?!
Kram mia

Moster Mjölgumpa sa...

Mia: Kataloger, kataloger och inte tidningar var det. Modelljärnvägskataloger närmare bestämt. Och jag kan tala om att det var minst ett halvår sedan de försvann. Så någon hastig homestyling inför fototillfället var det faktiskt inte tal om.

Anonym sa...

Det ser ut som en fläkt från det nu så trendiga 70-talet. Vi hade länge ett badrum i brunt, det var också populärt då. Jag gillade det och vi hade nog haft det kvar om vi inte drabbats av en vattenskada och måste byta ut allt. Då blev det vitt kakel. Jag gillar nog det vita rätt mycket oavsett om det är trendigt eller inte. (Och det är det nog inte nu, det börjar bli medaljongtapeter, grått och svart och sånt). Jag vill ju ha en massa bilder på väggarna och det är svårt också om det blir för mycket färg här och där.

Moster Mjölgumpa sa...

Inga: Jag skulle gärna ha en tapet med häftiga mönster. Men jag tänker som du, var ska tavlorna då vara.

Anonym sa...

Snyggt, jag gillar färger men är inte så modig själv. Jag har också en sådan plastmatta som min mamma virkat, den är inte lika fin som din men jag har inte hjärta att slänga den!

essko sa...

Underbart!!! Personligen tycker jag det kan vara fint att ha vita möbler och grejer hemma men på nätet klickar jag genast vidare om jag råkar hamna på en av alla vita bloggar...oranga bilder är mycket mer inspirerande, har du fler?;)

Moster Mjölgumpa sa...

Helena: Nu är det så här att färgen på toaletten inte beror på något mod utan snarare på brist på renovering. Golvet är original sedan 1969 och tapeten sattes upp i början på sjuttiotalet.

Essko: Fler oranga bilder har jag inte, det är bara toaletten som har en sådan kraftfull färg. Men kanske kan jag visa upp något annat som stått i huset sedan det byggdes.

Elisabet. sa...

Då skulle du se min .., den är så anskrämlig att jag inte vågar ta bilder ens och då förstår du ..

essko sa...

PLing! Du har fått en award av mig....:)

Jenny sa...

Vilken underbar toalett. Vilka underbara färger. Blev lite rädd när jag läste din beskrivning av hur det skulle se ut men blev glatt överraskad.

Visst är Sailor servisen underbar, men alldeles för dyr. Så den får nog tyvärr förbli en önskedröm.

Kram Jenny

Maria sa...

Eftersom jag gillar färg och inte platsar bland de vita hemmen så tycker jag att er toalett var som en uppfriskande vitamininjektion!

Anonym sa...

Läckert! :) Håller med om att det har varit mycket vitt och visst, det är väl snyggt men själv skulle jag välja någon stark färg till det vita.