söndag, mars 25, 2007

Dagens samling del 9


Här visas min samling av gamla vykort från samhället med omnejd. Jag tycker att det är kul att kunna se hur byn har förändrats under 1900talet. Detta samlarintresse delar jag med min mamma. Hennes samling är större än min. Några kort som hon saknat och som jag fått tag på har jag överlämnat till henne. Bättre med en komplett samling hos henne än två halvdana.

Jag räknar med att få ärva dem av henne en gång!

De tråkigaste vykorten är de på kyrkan tycker jag.

De roligaste är de där det finns människor och fordon med. Flygfotona är också roliga att titta på och att försöka orientera sig på.

De märkligaste är de med hyreshusområden på. Det måste varit samhällets stolthet på femtiotalet. Jag kan inte tänka mig att ett sådant motiv skulle väljas idag.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har en bok med titeln "Tråkiga vykort" och de flesta är just från mindre samhällen med folktomma gator. Verkligen tråkiga motiv, men samtidigt underhållande.

Annika sa...

Ha, ha...den boken har jag också!!! Verkligen oerhört trista motiv som tomma samhällen, bensinstationer och något halvtomt torg. men himla kul samtidigt. Igen, vilken fin samling du har!!!

Elisabet. sa...

I Malå hade man ett motiv av minigolf-banan och fotografens tjocka mage syntes som skugga på den gröna utslagsmattan.
Makalöst dåligt!