fredag, mars 16, 2007

Utmanad av Lotten


Jag blev utmanad av Lotten den åttonde mars. Bättre sent än aldrig tänkte jag , så här kommer det.

Min mamma....har överraskat mig några gånger. Från att jag trott att hon var en åsiktslös, kraxande och tondöv mamma så har hon hamnat på valsedlarna i kommunalvalet och tar numera även ton i kyrkokören i Sörby kyrka.

Min pappa....är jätteduktig och noggrann med det mesta. Fast han har lyckats tappa pekfingret när han var möbelsnickare. Han sjöng: Gubben Noa Gubben Noa var en hedersman, när han gick i arken fick han lus i särken.... för sin lärarinna i småskolan på fyrtiotalet. Föga uppskattat.

Min mormor....hade engelska sjukan som liten, sjöng alltid och hade små gafflar med pastellfärgade skaft att ta pålägg med.

Min morfar.... var en dalmas som tröttnade på att arbeta i skogen, tog cykeln till Skåne och gifte sig.

Min farmor....var en strävsam kvinna. Kallade glasögon för iven, tvestjärt för örnastärt, kuddar för pudor, och tröja för gänsare. Hon var fantastiskt duktig på att sticka.

Min farfar.... var en bonde med, enligt honom, 40 tunnland mark men 39 tunnland sten. Han byggde en lekstuga till oss med kostall, utedass, pinupbild och vällingklocka.

Jag.... Har fortfarande kvar en randig raggsocka, min favorit, som farmor stickade till mig 1974.

3 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Hurra, vad glad jag blir! Hur man än vrider och vänder på denna utmaning, så blir det intressant.

Har du bara kvar ena sockan?

Moster Mjölgumpa sa...

Ja tyvärr finns bara en kvar. Den försvann nog redan på sjuttiotalet, men jag har aldrig kunnat skiljas från den som blev kvar.

frktjatlund sa...

Lyckliga du, som har koll bakåt i tiden. Jag är totalt historelös och jag är knappt begåvad med nånting från forntiden.