torsdag, november 22, 2007

Bevare mig väl....

Nyss hemkommen från dotterns föräldramöte. Det var ett trevligt sådant men jag tror att från och med ikväll tycker alla andra föräldrar att jag är hemsk.

Det var så här att fröknarna i de båda tvåorna på skolan delat upp alla föräldrar i grupper om fyra. Sedan skrivit in våra namn på ett schema som sträcker sig nu från andra till sjätte klass. En grupp på höstterminen och en på vårterminen.

Jag blev placerad nu denna höstterminen och blev alltså ansvarig för att ordna julfesten, visserligen tillsammans med tre andra, men lite kort om tid är det väl ändå.

Problemet är att jag inte är ett dugg förtjust i dessa julfester. Jag riktigt ryser vid tanken på att behöva anordna en.

Och det sa jag.........

Det var ingen alls som stöttade mig, utan de ansåg att barnen tycker att det är så skojigt, och då får man ju ställa upp för dem.

Jag kan ställa upp genom att motvilligt masa mig dit om någon annan ordnar det. Men jag kommer inte att vara lycklig.

Räcker det inte att barnen har julmys med fröknarna på skoltid en av de sista dagarna, för det ska de också ha. Nej samla ihop två klasser med föräldrar och syskon i en liten matsal. Då blir det stimmigt vill jag lova, så kan jag sitta där med mitt falska leende.

En vänlig själ ställde upp för mig och erbjöd sig att byta med mig. Jag blev lättad och antog erbjudandet. Nu ska jag vara med och ordna julfest i femman om tre år. Måtte ungarna ha växt ifrån detta elände då.

12 kommentarer:

http://jalkling.blogg.se sa...

Hi, hi du är för go!
Du kunde ju tagit med ungarna till "Stenen" så kunde Tomten skrämt slag på dem, en gång för alla!
Jag tycker precis som du!!
Varför ska vi sitta i ett trångt, stökigt klassrum och äta sega pepparkakor och torra lussebullar när julen redan är stressig som den är??
Kram
Kusin

Anonym sa...

Förra året var jag klassförälder men vägrade ordna både insamlingar och fester. Jag lär inte bli vald fler år, kan jag tänka. Nej, det räcker med festen i klassrummet. Jag är helt på din sida!
Kram

Anonym sa...

Förresten - bra förslag från kusinen - kör dom till Hultastenen bara...

Anonym sa...

Gör ingenting som du inte vill min flicka, det stjäl så mycket energi från dig. Enkelt för fröknarna att låta föräldrarna ordna julfesten. Var det så många som inte höll med dig kan ju dom sköta det. Mamma

Moster Mjölgumpa sa...

Petra: Det är nog inte barnen jag vill skrämma utan FÖRÄLDRARNA.

Ekelundskan: Hurra för dig!

Mamma:Jag lär ju inte vara den som tar initiativet HT 2010.

Solsjö - Under en vind sa...

Hi hi...du behöver åtminstone inte gå på dubbla....jag går både med egna barnen och med den förskoleklass som jag arbetar i!
Ha en skön vecka! Kram!

Mys liv och hem sa...

Du sa nog det många önskar att de tordes.December brukar ju vara full av allt annat ändå....Vi har fyra barn så du kan ju tänka dig att det gällaer att få kvällarna att räcka till...Ha det bra

Mys liv och hem sa...

Apropå att bara köpa det man behöver och inte bara för att man vill...då måste jag sluta handla nu =)för inte är det mycket jag saknar.Jag är lyckligt lottad men det är ju så kul att handla vackra saker

Anonym sa...

Men du....jag känner igen mig....
Jag är absolut den sämsta o minst nspirerande festfixarn....=(
Jag hade gjort som du! Gillar ärliga människor!!
Heja, heja!!!!
=)

Lena sa...

Starkt gjort, gumman! Jag gillar dessa tillställningar om det är välorganiserat. Tyvärr brukar det bli som du säger... En flock familjer ihopklämda i samma lilla matsal och en drös halvgalna ungar som bara springer omkring. Det kan även en jultokig som jag vara utan. Du slipper iaf fylla jämnt en vecka innan jul. Om vi inte ses innan fredag.... JÄÄÄÄÄTTEGRAAAATTIS!!!! Vill inte störa om du har familjen på besök. Jag kommer gärna vid ett lugnare tillfälle.
KRAMEN!

Elisabet. sa...

Här är en till!
Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska ordnas så mycket julstök och fester på icke-skoltid?
Nu har jag ju stora barn, men jag minns fasan att bli vald.
Jag som inte är det minsta fest-glad... nej, fy sjutton!
Du hade garanterat fått mitt fulla och oreserverade stöd.

Anonym sa...

Bra att du sa ifrån! Det tas bara för givet att man ska gilla fester och festförberedelser.