fredag, januari 23, 2009

show and tell

Jag följer Annikas exempel och ställer upp bland fredagsbloggarna i Show and Tell. Fredagens tema är "Min farfar".

Min farfar föddes i Mars 1907. Han växte upp som lantbrukarson på Stora Slätteke i Sörby, Skåne. Exercisen avklarades på I6 i Kristianstad.

Han utbildade sig på Lantmannaskolan i Osby 1926-27. Han flyttade till granngården som numera ligger i ruiner. På femtiotalet övertog han föräldrarnas lantbruk som avvecklades i slutet på sextiotalet.


Min farfar hade enligt mig världens vackraste namnteckning. en pojkkusin, en flickkusin och en lillebror

Min farfar byggde en lekstuga till oss barnbarn när vi var små. Varje gång vi kom dit fanns det något nytt att beskåda. Stugan hette Dunderhytten, vilket man kunde läsa på en skylt han tillverkat. Ovanför skylten kan man skymta nederdelen av en koskalle. Han byggde ett kostall till oss. Där fanns både vällingklocka på taket och en skylt som meddelade att besättningen var leukosfri.
En spång över diket fick vi. Utedass i miniformat byggdes också. Ett vackert staket omgärdade den lilla täppan.
En vridströmbrytare fanns på utsidan, sladden var instucken i ett knaggahål.
Stugan var inredd med två väggfasta bänkar, ett runt bord och två stolar. Här fanns spis och hyllor längs ena väggen. Rödprickiga gardiner och påskplanscher hade vi också.
Till och med en pinuppa hade vi uppspikad på insidan av dörren.
Tyvärr dog min farfar strax efter att jag fyllt åtta år.

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men så helt UNDERBART vilken påhittig morfar!!!!

Jag blir stum, nästan.

Och vilken fantasti och livsglädje han måtte ha haft!

Anonym sa...

Mmmm...
Härligt...
"Di gamle" var helt enkelt något i hästväg!
Kram till dig

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken underbar farfar. Dunderhyttan, vilken fantasi!!

Jag lägger till dig i min lista.

Mian sa...

Så underbart.
Vilken skillnad att få leka på riktigt istället för att bara sitta och spela dataspel...

Anonym sa...

Så härligt skrivet, man märker att han var en underbar och speciell person.
(Japp, jag sitter kvar. Eller, springer mellan dator och katastrofer. *s*)

Annika sa...

Välkommen till Show and tell!!
KUL att du är med. Jag ska länka upp dig!!
Vilken farfar du hade!
Jag blir avis på alla som minns sin farfar så vackert!
OCH JA!! Hans handstil var verkligen VACKER!!
Är du med nästa vecka också? Då är det "månadens fynd".

Anonym sa...

Dunderhyddan. Bara namnet är helt underbart. Din farfar verkade vara en fantastisk person. Å så är jag så impad över alla gamla bilder och alla historier du kommer ihåg... och visar. Det är barndomsrevival det!
kram

Anonym sa...

Så avundsjuk jag blir. Själv har jag inget minne varken av farfar eller mormor. Och morfar och farmor dog när jag var ganska liten. Han hade verkligen fin namnteckning, kul att den finns bevarad.

Lena sa...

Jag vet att du inte är så hyperaktiv i bloggvärlden, men du får faktiskt ta dig tid att hämta något hos mig. Den finns i både Mors Deka och Tematoken. Dock har jag listat alla i temabloggen. Varsågod, min vän! KRAMEN!

Anonym sa...

Superfina gamla bilder, nästan i klass med mina:)
Jag hade oxå en lekstuga, den hette Villa Villerkulla, den finns fortfarande kvar.
I och för sig i form av ett ruckel men endå.
Hälsn Ola

http//www.sommarmoln.blogg.se

Jemayá sa...

Hej! Roligt att hitta till din blogg också - fint fynd, men ditt inlägg om din farfar är ännu finare :). Vilken härlig man han var!