onsdag, mars 31, 2010

Hwy 99


Vi lämnade vackra Bakersfield i morse. Jag beundrade de underbara Kallorna och doftade på Gardenian, som växte i motellrabatten, en sista gång innan vi gav oss iväg.


Vi körde norrut på highway 99 och efter en och en halv timme stannade vi till i svenskstaden Kingsburg. Vi vandrade längs huvudgatan i det lilla samhället. Utanför en presentaffär satt ägarinnan i en svensk folkdräkt och väntade på kunder. Vi tittade in i affären men valde att inte köpa någon elljusstake, Zoegaskaffe eller Ekströms blåbärssoppa.


Lite sugna på fika blev vi så vi gick in på Café Stockholm. Min brownie var jättegod, men den oäkta makens wienerbröd var inte alls till belåtenhet. Jag såg hur han tuggade och tuggade. Efter det cafébesöket körde vi vidare mot Mariposa.


Landskapet blev underbart vackert med gröna väldigt höga kullar och djupa dalar. Väl framkomna upptäckte vi att det var en trevlig lite håla med ca 1200 invånare. Vi hittade ett Visitorcenter och gick in och frågade om snökedjor. Tjejen tipsade om en biltillbehörsfirma som heter Napa, det låg ett kvarter ner i backen.


Jag gick in på Napa och frågade om de hade några till vår Chevrolet Tahoe. Lyckligtvis fanns de inne, det var de största de hade. Vi har betalt $130 för dem men får tillbaka $90 när vi lämnar tillbaka dem.


Nu ska vi gå ut en runda och kolla in buslivet i byn.


Jaha... precis nu började det hagla och det väntas snö inatt.


3 kommentarer:

Lena sa...

Kanske ett wienerbröd som ska göra att man inte vill äta fler nånsin...?
Fin bild. Men... blev du inte liiiiiite sugen på blåbärssoppa iaf? Det ska ju snöa.
KRAMEN!

Elisabet. sa...

Och jag är med och läser .-)

Mellan varven högläser jag för pv.

Moster Mjölgumpa sa...

Just så är det nog Mors Deka, inga mer "danish" för honom.

Jättetrevligt att se dig här Elisabet.