onsdag, februari 21, 2007

Dagens samling del 5


Nu är det dags att visa upp en samling som jag tror är jättevanlig. Jag tror att de flesta samlat på just bokmärken, i alla fall de flesta flickor.

Själv började jag samla i väldigt unga år och höll nog på till tolvårsåldern. Jag har både klistrat in i album och satt in i plastfickor. Jag har en hel hög lösa också.

Vi hade också något som vi kallade "kassa". Det var en gammal skrivbok där man vikt in sidorna mot mitten. Det bildades då fickor på varannan sida ungefär, beroende på vilket håll man vek vill säga. I dessa fickor la man sedan ett bokmärke. En kamrat fick ta ett av sina bokmärken och föra ner i mellan bladen och om det då lå ett märke där så bytte man. Fanns det inget där så gick kamraten på en nit och jag fick behålla bokmärket. Jag tror att jag minns rätt när jag säger att det gick till så här.
Kommentera gärna om ni anser att jag minns fel.

4 kommentarer:

Mildamakter sa...

Inte minns du fel inte, det var ju precis så det gick till...och jag hade alldeles glömt bort detta. Va kul att bli påmind :o)

Anonym sa...

Jag känner igen flera av bokmärkena där på bilden, jag hade stora blå ängeln till exempel. Undrar just var mina finns nu. Nu måste jag rota i gamla kartonger.

Annika sa...

Du minns helt rätt. Tänk att du har kvar dina gamla bokmärken! Skulle önska att jag också hade mina kvar.
En annan sak jag känner igen på din bild är den turkosa skrivboken med vita "bubblor" på...wow!
Vilka samlingar du har!!!!

Moster Mjölgumpa sa...

Annika: Jag har kvar ganska många avmina olika samlingar, fast en del är kastade och tur är väl det.