tisdag, februari 27, 2007

Dagens samling del 6


Här har ni min servettsamling. Även denna är en 70talssamling. Jag minns att jag började samla efter det att jag varit på min kusins dop 1974. Där berättades det om en flicka som samlade på servetter och det hade jag aldrig hört någon göra tidigare.
Min syster började också samla och grannflickan mittemot också vill jag minnas. Åtminstone så var vi hemma hos hennes mormor och fick servetter av henne. Vi var nere i hennes källare där hon plockade fram dem ur ett skåp. Jag minns fortfarande vilka det är. Det är lite femtiotalskänsla över just dem. Klicka upp bilden i större format så kan du se en servett där det sitter ett par i en båt, en rutig med småhundar, en med höstlöv, och en med en tupp nere i hörnan. Just de är det.
När jag var borta någonstans på kalas eller liknande så tog jag servetten med mig hem. Några har kaffefläckar, men är det inte värre än så, så gör det inget. Det är en del reklamservetter också från cafeér och motell. Ringsjö värdshus i Stenlycke, var ligger det?
Jag önskade mig till och med servetter i födelsedagspresent och fick det också. Det var flortunna servetter med spindelnät på.
Vissa servetter måste varit enbart till prydnad. De flortunna är så tunna att om man skulle torka sig om munnen meddem så hade man nog istället blivit kladdig om fingrarna. Några jag har är så glättade att man förmodligen bara hade smetat ut kladdet på en ännu större yta i ansiktet eller var man nu torkar sig.

8 kommentarer:

Annika sa...

Wow! Jag är så impad över dina samlingar som alla verkar var i så gott skick!!! VAD roligt att du har kvar alltihopa!
Servetter är vackra, så ja, varför inte samla på dem? kan inte säga att ngn av dina servetter ringde ngra klockor i mitt minne, men vackra och fina är dem! Kul!

Anonym sa...

Är inte många servetter bara "kaffekoppsservetter"? Minns att farmor alltid hade särskilda flortunna servetter som skulle ligga på kaffefatet med kopp och sked ovanpå, ifall det spillde lite på fatet. Skeden var naturligtvis en riktig kaffesked, sirligt utformad och pytteliten. Lagom att bara röra runt sockret med.

Anonym sa...

Fantastiskt!
Jag minns de där florstunna kaffeservetterna från min barndom. När det skulle vara riktigt fint kafferep dukade mamma med så'na.

Ett besökstips om du befinner dig i Stockholm och inte besökt det museet tidigare är Hallwylska palatset - där kan man tala om samlingar. Konst och annat förstås men Wilhelmina von Hallwyl sparade även ALLA bruksföremål och familjens personliga saker.Hemsida http://www.hallwylskamuseet.se/

Moster Mjölgumpa sa...

Tack för tipset lilla tanten! Och det var väl så att de tunna servetterna bara skulle vara lite fina och så lät det ju inget när man la tillbaka skeden på fatet.

Elisabet. sa...

Men du är ju m a k a l ö s!
Hur kan man samla på så mycket?

Moster Mjölgumpa sa...

Ja du Elisabet.....Jag har nog varit en hamster i mitt förra liv eller hellre en ekorre. Vet inte vad det är som drivit/driver mig. Men det är så roligt att hitta en grej till sina samlingar, en riktig kick kan det vara.

Baba sa...

Det hade jag nästan glömt, men jag samlade också på servetter när jag var 9-10 år. Det var min kusin som gjorde det. Jag känner igen flera som du har. Den jättetunna med ceriserosa mönster (jag tror jag hade den i lila också), nyponrosen längst ned och den gula rosenknoppen med bred guldkant. Min finaste var en barndopsservett med en bäbis och rosa och guld.

Anonym sa...

länkade genast över från femtiotals
jakten och till din blogg för att se din servettsamling. Ja de är härliga dessa äldre serv, men nyare har också helt otroligt fina motiv. Bland dina fanns flera jag inte har ändå är min samling ganska stor. 50.000 skrev jag finns de samlare som har över 100.000. Har lagt din blogg bland mina favoriter och ska titta på vad du skrivit tidigare o senare
kerstiniretronossebro