torsdag, februari 22, 2007

Oj så mycket snö


Dagen började med en snöskottning kl 5.30. Från början ansåg jag att det viktigaste var att skotta framför brevlådan för att brevbäraren inte skulle få problem. Men efter lite skottande insåg jag att när han skulle komma sex timmar senare så hade det varit igenblåst igen. För mycket blåste det. Det var så höga drivor så min bil var nästan begravd. Sambons bil stod på barmark, så kan det bli när vinden tar i runt husknutar och över tak.

Halv sju körde jag för att lämna barnen på fritids. Givetvis har fritidspersonal också svårt att ta sig fram. Där var det alldeles mörkt och ovanpå alltihop så körde jag fast i en snödriva. Tog ca 10 minuter att komma loss. Barnen fick åka med till jobbet för vem skulle jag ringa så tidigt på morgonen.
Efter frukost ringde jag kommunen och blev kopplad till fritids, visst hade de varit där halv sju. Men de hade inte kommit in på den vanliga avdelningen utan flyttat upp till en annan. Jag var aldrig och ryckte i alla dörrarna. Men nu kunde jag skjutsa dit barnen iallafall. Snö upp till fönstrena var det som synes på bilden.

På mitt jobb arbetar vi två och två. Min kollega kom en timme för sent till jobbet idag. Jag frågade honom om han haft problem på morgonen. Han svarade att det varit en rad dåliga beslut som gjorde att han kom sent.
När han kom ut till sin bil var den alldeles insnöad, gatan var oplogad och full av snövallar. Han insåg att det skulle vara omöjligt att komma fram med bilen. Då fattar han beslutet att det är nog bäst att ta cykeln!

Nu pratar vi alltså om halvmeterhögt med snö, storm och en mil till jobbet. Han cyklade en kilometer innan det tog stopp. Fick vända om i världens motvind. Väl hemma igen hade plogbilen plogat gatan, alltså låg det vallar runt bilen. Skyffellös men uppfinningsrik så plockar han ut en bit av inredningen i bilen och använder till att skotta med!
Vad gör man inte för sin arbetsgivare.
Avundsjuk på min sambo är jag inte. Han har kuskat skåne runt idag. Att köra i storm på blixthala vägar med lastbil och släp är inget vidare, tänk bara på hur stort segel detta skulle motsvara på en båt. Började i Lörby på Listerlandet, Blekinge i morse. Har sedan forit mellan Lund, Löddeköpinge, Malmö, Trelleborg, Vittskövle,nu pratar vi småvägar, för att avsluta i Stillerydshamnen i Karlshamn. Men nu kl 21.30 är han på hemväg. Många långa köer har han stått i.

1 kommentar:

Johnny sa...

jösses, och här gnäller vi i göteborg...verkar inte ha varit i närheten av hur ni haft det. hoppas våren kommer snart, för då brukar ni ju stå först i kö!