fredag, februari 02, 2007

Dagens samling


Jag har sett att det hos vissa bloggare förekommer dagens fönster, hos andra finns dagens mönster. Därför tänker jag framöver visa Dagens samling.

Först ut är min samling av Ikeakataloger. Folk brukar undra varför jag samlar på sådana, och jag har inget vettigt svar.

Kanske är det av nostalgiska själ. Det är ganska skoj att kolla i gamla kataloger och känna igen möbler från uppväxten.

Kanske kan jag använda dem till att tapetsera väggarna med någongång i framtiden, det kan väl bli riktigt trevligt.

Kanske tar mitt toapapper helt plötsligt slut. Men då är nog tillochmed dagstidningen ett bättre alternativ. Ikeakatalogerna är nog av lite väl glättat papper.

Eller är det kanske bara av ren samlariver. Jag tycker väldigt mycket om att samla och har alltid gjort. Vilket min mamma kanske inte alltid uppskattade.

När jag, min sambo och mina barn var på semester i Tyskland för några år sedan så uppskattade de inte heller det. För allra viktigast för mig på resan var att komma in i ett Ikeavaruhus för att stjäla en lånekatalog. Så vi irrade runt på industri- och affärsområden i Hamburg och hittade till slut till mitt Mecka.
Barnen satt i baksätet och höll tummarna för att det skulle vara stängt. Men icke!
Jag fick min tyska katalog.

Vänner till mig har även ordnat amerikanska och kinesiska utgåvor. På Tradera har jag köpt en från mitt födelseår, dyrt.

8 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej där!man kan samla på allt eller hur?

♥ Pia... sa...

Hej där!man kan samla på allt eller hur?

Anonym sa...

Om man har en samling av kattmorrhår så är nog inte IKEA-kataloger så märkliga.;)

Linda sa...

IKEA-kataloger :)
Men det är väl roligt att se tillbaka hur det var förr.
Det tycker jag inte alls är något konstigt att samla på :)Men att jaga varuhus utomlands... *fniss*

Anonym sa...

Det var en ovanlig sak att samla på. Jag får väl skicka den australienska IKEA-katalogen till dig nästa gång den kommer i brevlådan.

Elisabet. sa...

Hahahaha!
Vilken härlig samling!

frktjatlund sa...

Och vår samling som gick till återvinning i helgen. Men våra kataloger var så dammiga, så jag skulle inte för allt i världen använda dem i gumpen.

Lotten Bergman sa...

Otroligt fascinerande -- återigen konstaterar jag att det är en himla tur att du och jag inte är gifta med varandra.

/hamsterskatan