måndag, februari 19, 2007

Utrotningshotade livsmedel

I ett inlägg hos Översättarhelena framkom det att sagogryn troligtvis år på utdöende eller kanske rentav redan utrotat i det svenska livsmedelssortimentet. Hon hade iallafall inte hittat det i sin affär.


Jag begav mig ner till byn på en sagogrynsexpedition. Jag gick in på Favör, vandrade runt bland diverse gryn och letade utan framgång. Sedan styrde jag kosan mot potatismjölet med tanke på att de små grynen är gjorda av potatisstärkelse, men även där gick jag bet.


I charken stod det ett biträde med några år på nacken vilket nog krävs för att man ska känna till sagogryn. Jag frågade henne om de hade några. Hon berättade att de röda grynen blivit otillåtna och bytts ut mot vita sedan visste hon inte vad som hänt dem, kanske fanns de inte mer.


Några timmar senare tog jag bilen till Ica Kvantum. Där på tredje hyllan till vänster bland mannagryn, polenta och havregryn stod de. De eftersökta grynen. 9.90 för 250 gram.



I mitt eget speceriskåp har det i många år stått en påse i skymundan. Nu tror jag att jag ska ta och koka lite sagosoppa på jordgubbssaft med bananskivor i och bjuda ungarna på.


Undra hur stor omsättning det är på grynen i affären egentligen. Kanske kommer de att försvinna så småningom, tror inte att det är många yngre som äter dem. Och lutfisk, fikon och blodkorv då, när kommer de att försvinna?

Kanske har jag helt fel, men äter ungdomar sånt eller har de bara inte lärt sig än?

13 kommentarer:

Elisabet. sa...

En annan sak som har försvunnit är .... en slags krydda och nu kommer jag inte på vad den heter .., stjärn-anis, kanske?
Ja, kanske det var den.
Eller hel muskotnöt?


Inga ungdomar köper blodkorv eller lutfisk. Inte hos oss i alla fall.
Dom handlar mest billys pizza.

Moster Mjölgumpa sa...

Elisabet: Har ni sagogryn i affären då? Stjärnanis har jag aldrig använt men hel muskot har jag och river ner i potatismos.

Anonym sa...

Stjärnanins har jag som dekoration och muskotnöt river jag i potatismos, men spiskummin - är det många som använder den sortens krydda? Och krydpeppar?

Jag tror jag ska lägga till det här om sagogryn i mitt nästa kåseri. Det får handa om gamla tidern...

Själv hade jag helt glömt bort sagogrynen tills jag läste ditt inlägg. Ja, jäklar vad tiden går!;I

Översättarhelena sa...

Hurra! Vi har ett Ica Kvantum inte så långt härifrån. Det får bli en expedition dit snarast!

Celia sa...

Jag räknas inte längre som någon ungdom - förutom av min mormor kanske. Mat lagar jag gärna och har till och med haft som yrke att sprida recept till andra människor i vårt land. Jag har hört talas om sagogryn men är osäker på vad det är. Och aldrig någonsin har jag tillagat något med det. Kanske om någon teve-kock använde det kunde det bli nymodernt. Stjärnanis däremot hittar jag ofta - importerad från Thailand. Jag använder det i rabarberkräm som får en fräsch smak av stjärnanis.

frktjatlund sa...

Jag tror inte att sagogryn har någon framtid, med tanke på kolhydratinnehållet.

Själv har jag aldrig ätit minsta lilla gryn och känner spontant att de skulle växa i munnen på mig, ungeför som mannagryn gjorde. Jag minns med fasa välling, gröt och puddingar.

Lotten Bergman sa...

Jag gjorde precis som du och gick på sagogrynsjakt. Hittade inget, men alla affärsbiträden sa:

- Menar du Sagostigen?

Mildamakter sa...

Lutfisk och blodkorv får gärna försvinna för min del...*ryyyyser* ;o)

Evas blogg sa...

Sagogrynssoppa, jag bara älskade det som liten. Nu är det många,många år sen jag åt det. Har aldrig tillagat det själv och mina barn vet inte vad det är. Man kanske skulle bjuda dem på det!

Moster Mjölgumpa sa...

Det tycker jag att du ska ta och göra, Eva

Kristina Eriksson sa...

Sagogryn finns på mitt ica här i Partille! Man borde nog stödköpa några paket så att det inte försvinner! Stjärnanis är väl tämligen nytt i det här landet? Det jag funderar på är kalvsylta, det tror jag kommer försvinna de närmaste åren...

Anonym sa...

Spiskummin används ju massor i indisk och orientalisk matlagning. Även i klassiskt currypulver, chilipulver och sk. tacokrydda. Ett currypulver utan spiskummin smakar ofta inte så mycket curry. Det är nog en av världens mest använda kryddor, men har rätt kraftig smak. Passar bra i såser och t.ex sish-kebab (köttbullsspett)

Stjärnanis är ju jättevanlig i kinesisk matlagning och används även i t.ex thailändska o vietnamesiska köken som är mycket influerade av Kina. Används i det klassiska 5-kryddspulvret som har en karaktäristisk "kinesisk" smak. Speciellt till mustigt kött som anka och lamm t.ex. Nuförtiden har även svenska stjärnkockar upptäckt kärnanisen och använder den i "västerländsk" matlagning. Vilket är riktigt kul.

Kryddpeppar tycker jag används väldigt flitligt fortfarande. I sillinläggningar t.ex. Även i mycket färdiga varor t.ex korv och köttvaror är ofta smaksatt med kryddpeppar. I det karibiska köket har kryddpepparn en helt annan användning än i Sverige, vilket är intressant.

Moster Mjölgumpa sa...

Här fick vi verkligen en utförlig en lektion i kryddlära.
Kryddpeppar använder faktiskt jag ibland, tex i kalops och ibland i mina julköttbullar.